Az elnevezés arra az elképzelt szituációra utal, amikor véletlenül együtt utazunk a liftben egy olyan emberrel, aki pozitív hatással lehet a munkánkra, de még nem hallott se rólunk, se a tevékenységünkről. Ebben a helyzetben annyi időnk van az érdeklődését felkelteni, amennyi ideig a liftezés tart. A liftes beszélgetés témája lehet egy termék, egy szolgáltatás, egy esemény, de akár saját készségek, képességek is, melyeket a bemutató személy igyekszik előnyösen feltüntetni. Mivel a liftezés során elmondható "reklám" nagyon rövid, érdemes előre megírni, akár több változatban is. Az interneten számos sablont, példát találunk liftezős szövegre az üzleti élet különböző területeiről.
Pedagógusként magunk is készülhetünk liftezős szövegekkel, amelyek bemutatják az iskolánk erősségeit, aktuális projektünket, vagy éppen arra világítanak rá, miben vagyunk mi mások, mint a többi pedagógus. A liftezős szövegre egészen váratlan helyzetekben lehet szükség, például családi találkozón, egy szülővel beszélgetve, de szakmai rendezvényeken is hasznát vehetjük. A hangzatos, frappáns liftezős szöveg segít leépíteni a szakmával kapcsolatos sztereotípiákat, és felhívni a figyelmet arra, milyen izgalmas dolgok zajlanak az iskola falai között.
A liftezős szöveg nem feltétlenül monológ, de a beszélgetést végig az "eladó" fél irányítja. Liftezős szöveget írni nem könnyű, hiszen nagyon röviden, koncentráltan kell felkeltenünk a hallgatóság érdeklődését és közvetítenünk a valóban releváns információkat, de segítségükkel előnyösebb - és reálisabb - képet alakíthatunk ki magunkról és a munkánkról.
Bár a liftezős szöveg igen rövid, mégis van szerkezete. Egy lehetséges struktúra az alábbi:
1. figyelemfelkeltő bevezető, hasonlat, kérdés a hallgatósághoz
2. rövid bemutatása a terméknek, eredménynek
3. körülmények, csapat bemutatása
4. kinek válhat hasznára, hogyan
5. hogyan lehet többet megtudni róla
6. felkérés együttműködésre, elérhetőségek cseréje
Egy másik lehetséges szerkezet:
1. a probléma, a célkitűzés megfogalmazása
2. a tevékenység bemutatása
3. miben áll az egyediség
4. kapcsolatteremtés kérdéssel
Természetesen a liftezős szöveg változhat a körülményeknek megfelelően, a kapcsolatteremtés módja különbözhet a hallgatóságtól függően. A szöveg információtartalmának összeállításán azonban érdemes elidőzni, csakúgy, mint a megfogalmazáson, hogy a szöveg közérthető legyen, ugyanakkor ne semmitmondó.
Írjunk tehát liftezős szöveget, akár többet is, és használjuk őket gyakran!
Végezetül egy példa, íme az iTEC projekt liftezős szövege:
Az „iTEC - innovatív technológiák egy motiváló osztályterem szolgálatában" elnevezésű projekt során oktatási minisztériumok, technológiai szolgáltatók, egyetemek és kutató intézetek közreműködésével alakult ki egy olyan eszközrendszer, amely bizonyítottan javította a tanítási és a tanulást a kipróbálásban közreműködő 2000 osztályteremben Európa-szerte.
Egy olyan modell jött létre, amely radikálisan, de tartósan képes változást előidézni az osztálytermi gyakorlatban annak érdekében, hogy a fiatalokat jobban felkészítse a társadalom és a munka világának kihívásaira. A modell motiváló és innovatív Tanulási Tevékenységek egyre gyakoribb alkalmazásán alapul, amelyek fejlett pedagógiai módszereket foglalnak magukba, és amelyeket az IKT hatékony alkalmazása támogat.
A tanulási tevékenységek kialakítása a jövő osztálytermének innovatív vízióin alapul, amely víziókat a Jövő Osztályterme Szcenáróinak nevezünk. A szcenáriók reagálnak a társadalom és a technológia trendjeire. A Szcenáriók és a Tanulási Tevékenységek tervezését három toolkit segíti. A toolkitek használatát egy képzés során lehet elsajátítani, amely lehetővé teszi a módszertan elterjesztését az európai oktatási rendszerek különböző szintjein. A toolkitek az alábbiak:
• Eduvista: Jövő Osztályterme Szcenáriói toolkit
• Edukata: Tanulási Tevékenységek tervezését lehetővé tevő toolkit
• Eduteka: technológiák a magasabb szintű Tanulási Tevékenység tervezés szolgálatában
Csordás Ildikó bejegyzése