Mérlegeljünk Power League-gel!
2013. 09. 09. 10:09:00

Lényegesen összetettebb képet alkothatunk valamely kérdésben, ha minden válaszalternatívát mindegyik másikkal alaposan összevetünk, így a sorrend sokkal szilárdabb és megbízhatóbb lesz, mintha csak septében alakítanánk ki egy ilyet. Különösen igaz ez olyan döntéshozatali folyamatokra, ahol több személy is érintett, például egy egész osztály.

A Power League online alkalmazás segítségével olyan szetteket állíthatunk össze, amelyeknek egyes elemeit egymás ellenében tehetjük mérlegre. Példaként képzeljük el, hogy különböző értékeket állítunk szembe egymással, és a tanulók választanak közülük, majd érvelniük kell a választásuk mellett. A szettek elemeit a tanár előre is kialakíthatja, de lehet közös feladat is, amelyet a diákokkal együtt végez. A kérdés hangozhat így: milyen értékek jelennek meg Tolsztoj Anna Karenina c. regényében, és melyek fontosabbak Számodra?  Az így összegyűlt értékek (pl. szenvedélyes szerelem, becsület, társadalmi megbecsültség) megversenyeztethetők.

Tolsztoj halhatatlan művében az értékek több szereplő bonyolult kapcsolatában csapnak össze, de sok esetben egy-egy szereplőn belül is viaskodnak ezek, így árnyalt jellemrajzok bontakoznak ki a regényben. Az értékek közötti választások nehézségét egy Power League segítségével közelebb hozhatjuk a diákokhoz.

Itt látható egy példa a működésben lévő Power League-re: powerleague.org.uk/league/1880 (jelszó: Tolsztoj) A szett elemeire szavazni csak regisztráció után lehet.

Saját Power League szett kialakítása

A regisztrációt követően keressük a Make new league feliratot, és mellette a Start gombot. Ezután az egész folyamatot egy folyamatábra teszi jól követhetővé, illetve a következő lépés (next step) és az előző lépés (previous step) gombok segítik az egyes állomások közötti oda-vissza lépdelést.

  1. Első lépésben arról kell döntenünk, hogy egy teljes új szettet kívánunk létrehozni (Empty league) vagy egy már meglévőt továbbfejleszteni.
  2. Második lépésben nevet kell választanunk új szettünknek, maxmimum 40 karakter hosszúságban (Name your league), majd legfeljebb 120 karakterben meg kell adnunk egy kérdést, amely keretet ad a feladatnak. A harmadik dobozba lehet írni háttér-információkat a szavazásról (background info). 
  3. A harmadik lépésben csoportokat lehet kialakítani (Create or edit groups to organise my league items), hogy a szavazás elemeit csoportosítsuk, megkülönböztessük egymástól, például a külső és belső tulajdonságokat. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy ezek az elemek különböző színűek lesznek, és a végső rangsorban vizuálisan is gyorsan átlátható, hogy melyik szín többségében hol csoportosul a rangsorban. Ez a lépés egyszerűen ki is hagyható (Skip this step).
    pl4
    Az új szett címe és fő kérdése
  4. A negyedik lépésben következik a legizgalmasabb rész. Itt kell felvinni a szavazás elemeit. Az elemeknek (példánkban egy értéknek) nevet kell adnunk (Add item name), ezután a leírás következik (Add description), mely segítheti a döntéshozatalt, bővebben kifejti az elemek jelentését. Képet is választhatunk az elem illusztrációjaképpen (Add picture), számítógépünkről tallózással választhatjuk ki, és tölthetjük fel. Ha egy elemet elkészítettünk, kattintsunk a mentés és új hozzáadása gombra (Save and add another). Így rögzíthetjük egymás után az összes tételünket. 

    pl3
    Elemek hozzáadása
  5. Az ötödik lépésben még visszatérhetünk az elemek szerkesztéséhez, ha az elem alatti Edit gombra kattintunk. Ha elégedettek vagyunk, akkor válasszuk a következő lépést (ok and on to next step).

    pl6
    5. lépés: így néznek majd ki az elemek
  6. A finisben még néhány fontos beállítás következik. Megengedhetjük a szettünk látogatóinak, hogy ők maguk is további elemeket adjanak hozzá (Allow voters to add new items), de hagyhatjuk alapértelmezetten úgy is, hogy csak nekünk legyen ehhez jogosultságunk (Only allow items to be added by me). Jelszóvédelemmel is elláthatjuk a szettünket, és el is kell látnunk, hogy illetéktelenek ne tudjanak szavazni. Válasszunk egy 6 és 15 karakter közötti hosszúságú jelszót, amit egyszerűen osszunk meg azokkal, akiknek engedélyezni szeretnénk a szetthez való hozzáférést (Set the league password (6–15 characters). Ez azt jelenti, hogy bárki nem szavazhat a feltett kérdésre. Egy-egy szettet többször is felhasználhatunk, gondoljunk arra, hogy egy másik osztályban is tanítjuk később ugyanazt a témát, egyszerűen töröljük a szavazási előzményeket, bepipálva ezt a lehetőséget (Reset votes to zero). A lap alján a publish-ra kattintva publikálhatjuk az elkészített szettet. A publikálás azt jelenti, hogy ha másoknak megadjuk az URL-t és a jelszót, akkor tudnak már szavazni az adott kérdésben. 

Minden szavazat számít

Egy-egy összetett kérdés megvitatásakor jól alkalmazható a Power League, mert az eredmény, az elemek végső rangsora az osztály véleményét tükrözi. Vonjunk be minél több tanulót a szavazásba, akár egyesével, akár csoportokban. A véleményformálás és -befolyásolás dinamikája szintén hasznos tapasztalat lesz a tanulók számára, tanulják az érvelést, és mindemellett természetesen a szaktárgyi tartalomra, tananyagra támaszkodnak. Minden értéknek lehet választani "védnököt", aki minden esetben szószólója lesz, amikor az párbajozni kényszerül. Nagyon értékes módszer ez, mert aktivizálja a tanulókat, támogatja a döntéshozatalt, és rávilágít egy sor olyan problémára, amit önállóan talán kevésbé összetetten ítéltek meg mindidáig diákjaink.